duminică, 7 februarie 2010

omul (post)modern nu poate trăi fără poveste

-mă gândeam la tot spațiul ăla, dacă e folosit cum trebuie. ce utilitate are? pe cine interesează de fapt?
-nici eu nu sint o pasionată a tradițiilor, dar cred că e important să existe un loc care să le conserve. să vezi cum trăiau strămoșii noștri, ce obiecte foloseau, ce-i interesa, să le cunoști simplitatea...
-sărăcia poate...
-sărăcia... ce contează. erau bogați spiritual. eu îmi dau seama în locuri din astea că viața noastră include multe inutilități.
-dar cine vine la un muzeu de genul ăsta ?
-turiști, cercetători, elevi, oameni obișnuiți. cei care vin și la muzeul satului. nu știu, s-o întrebăm pe simina. pe tine nu te interesează să vezi cum se trăia pe vremuri ? obiectele de anticariat nu-ți plac ?
-nu știu, nu mă atinge. mai degrabă m-ar interesa un muzeu al comunismului, am luat parte la asta și vreau să știu mai multe. anticariatele sint altceva.
-dar când vezi filme, cum ar fi Ion sau Moromeții, și apoi vezi în realitate obiecte, costume, case din vremea aia, nu ți se pare interesant ?
-ba da, cred că asta e. modul în care sint prezentate nu mă atrage. sint obiecte de muzeu, reci, la distanță, prost luminate. ar trebui să fie interactive sau însuflețite. proiecții, ambianțe sonore.
oamenii vor reality-show-uri. ar trebui gândit altfel, măcar în unele secțiuni. ar trebui chemați voluntari să trăiască în muzeu, studenți la actorie. eu mi-aș sacrifica 2 ore in w-end să mă duc să locuiesc în casa aia. tai lemne, fac focul. tu faci pâîne pe sobă, petru se joacă cu o jucărie făcută de mine. am purta niște costume din vremea aia și am face mici acțiuni. ar fi mișto.
-mi se pare bună ideea, dar nu știu dacă sînt bani pentru asta. cum să faci focul în muzeu ?
-se poate adapta un sistem. eu cred că ar veni mai multă lume, ar fi mai interesant. și ai rămâne cu ceva, pe bune.

cam așa a decurs discuția vineri târziu, în noapte, între mine și soț (doi fanteziști, ca să nu zic diletanți), în urma impresiilor produse de prima vizită în familie la muzeul mțr, la invitația siminei. mi-a plăcut ideea ei, un fel de interactivitate și asta. recunosc însă că și mai mult m-ar seduce ideea soțului, să văd mici mostre de viață live, pe lângă (în locul) vitrinele sobre și să miroasă a pâine pe vatră într-un muzeu al țăranului. nu știu însă dacă logistic și tehnic ar fi posibil așa ceva. unde mai pui că petru, când a auzit că mergem la muzeu, a exclamat ”ce bine, și o să mâncăm covrigi!” și nu ne-a slăbit din asta toată seara, chiar și după ce am plecat. nu știu în ce desen animat a văzut asta, dar e clar că în alte părți se primesc/cumpără covrigi la muzeu. acum, dacă mă mai gândesc, cred că o modalitate prin care s-ar face mai ușor cunoscute poveștile din spatele obiectelor, chiar așa cum sint ele prezentate, ar fi de ajuns (pentru mine).
și iarăși petru: uite, mami, o căciuliță de pisică !

4 comentarii:

  1. "Unii" construiesc (cred ca in Franta) un fort cu mijloacele avute la indemana in Evul mediu de localnici. O sa le ia bineinteles ca si inaintasilor lor vreo cateva decenii sa il termine. Doar ca se tot schimba, niciunul nu sta mai mult de-o vara intreaga pe "santier".
    Am vazut mai multe reportaje despre "altii" care traiesc cumva primitiv fara apa calda, curent electric etc. Nu ar strica sa se puna in practica ce povesteati voi doi la ceas de noapte: am aprecia mai mult cum traim acum, am aprecia mai mult lucrurile simple....
    Si nu e imposibil sa aduci pe cineva sa traiasca cu ziua in MTR, sau?

    RăspundețiȘtergere
  2. Văd ca voi ati continuat masa rotunda in Tico patrat! Eu o sa iau in serios ce ziceti voi si as raspunde asa. Exista un muzeu al satului unde se practica genul asta de punere in scena. Muzeul nostru e mai mult un muzeul al detaliului, un muzeu care te lasa sa intelegi ceva despre taranul roman privind un bot de carpa brodat.

    cat despre taranul roman, daca mai exista oare?, el mai poate fi vazut in carne si oase la targurile MTR.

    RăspundețiȘtergere
  3. in sensul asta mi-au placut momentele de "repaos" din muzeu, in care iti puteai lua un timp sa observi si sa citesti toate povestile scrise pe perete... ma gindeam cum ar putea duse mai departe "impartasirile" de tipul asta, daca s-ar putea mai... multimediate.defect profesional :)

    RăspundețiȘtergere
  4. voi nu aveti despre ce discuta vineri noaptea? de ex, care sa dea la lopata maine dimineata?:)

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin